Op zoek naar de verhuur van aannemersmaterieel

Als aannemer heb je natuurlijk behoorlijk wat materieel nodig en het meeste hiervan hebben ze zelf in huis. Toch moeten de meeste bedrijven af en toe ook bepaald materieel huren.

Dit heeft voornamelijk te maken met de kosten. Het zelf aanschaffen van bepaalde spullen is een kostbare zaak en daarom kiezen veel aannemers ervoor om bepaalde spullen, zeker als ze niet zo heel vaak gebruikt zullen worden, te huren in plaats van te kopen.

Wat is aannemersmaterieel
Vrijwel alles wat je kunt verwachten op een bouwplaats wordt ook verhuurd, zoals alle denkbare bouw hulpmiddelen, maar ook schaftwagens, kantoorunits en sanitaire units. Kantoorunits zijn zelfs inclusief keuken en toilet te huren. Ook bouwhekken, bouwliften en bouwsteigers zijn materialen die gehuurd kunnen worden. Containers voor het opbergen van materialen behoren ook tot de huurmogelijkheden. Zoals je ziet is eigenlijk alles wel te huur.

Let op veiligheid en keurmerk
Vrijwel alle verhuurbedrijven hebben een certificaat van VCA.  VCA staat voor veiligheid, gezondheid en milieu Checklist Aannemers. Je kunt er dus zeker van zijn dat het met de veiligheid van het materiaal wel goed zit.

Verhuurbedrijven van aannemersmaterieel
Als je op zoek bent naar aannemersmaterieel dan kun je op het internet terecht voor adressen. Er zijn websites te vinden die een overzicht geven van adressen van verhuurbedrijven per regio of van heel Nederland. Als het bedrijf zelf een website heeft wordt deze hierbij weergegeven zodat je direkt door kunt klikken naar deze website. Op deze websites is veel informatie te vinden over de verhuur, de algemene huurvoorwaarden, openingstijden van het bedrijf enzovoorts. Wil je echter prijzen weten dan zul je die niet altijd kunnen vinden. Vaak is gaat hier een bezoek of een telefonisch gesprek aan vooraf omdat hierbij een aantal zaken van belang zijn. In de Gouden Gids zijn ook adressen te vinden van aannemersmaterieel verhuurders.

Voorwaarden en huurovereenkomst
In de huurovereenkomst wordt vastgelegd welke materialen worden verhuurd, het aantal en serienummer, kleur enzovoorts. Ook afspraken over het zelf afhalen van de materialen of het laten bezorgen ervan worden in de huurovereenkomst vastgelegd. Als je besluit de materialen zelf af te halen dan zijn de risico's tijdens het vervoer voor jezelf. Als je de materialen laat bezorgen komt dit risico op naam van de verhuurder. Afspraken over de huurperiode staan ook vermeld in de huurovereenkomst. Tijdens de huurperiode zal je als huurder er zorg voor moeten dragen dat de gehuurde materialen in goede staat blijven verkeren en dus zelf voor eventueel onderhoud moeten zorgdragen. Loop je als huurder schade of eventueel een boete op vanwege het niet goed plaatsen van materialen of het geen rekening houden met bepaalde veiligheidsvoorschriften dan zijn die kosten voor je eigen rekening. Je hebt als huurder dan ook de plicht tegenover de verhuurder om er voor te zorgen dat alle aannemersmaterieel buiten de werktijden om veilig en goed is opgeborgen en dat het bouwterrein dusdanig is afgezet dat ongenodigde gasten dit terrein niet kunnen betreden. Het verzekeren van het materiaal valt ook onder de verplichting van de huurder. Zorg er dus voor dat je dit goed geregeld hebt om onnodige kosten te voorkomen, mocht er onverhoopt iets misgaan met het gehuurde.